mimmiochtroja

Kvantitativ genetik och inavelsberäkningar

Kategori: Allmänt

Japp, det var lika intressant som det låter. Eller snarare, lika svårt som det låter! Föreläsningen om kvantitativ genetik igår kväll på SU påminde mig om just varför jag inte läste natur på gymnasiet! Det är invecklat, men säkerligen användbart i vissa sammanhang. Att räkna ut inavelsgraden utifrån stamtavlor och pedigreer var inte heller det lättaste, men det är väl bara att öva. Som med det mesta.

Utöver en svårsmält kväll på SU, så hade gårdagen en hel del trevligheter att bjuda på. Jag och Troja hade en mysig förmiddag även om jag inte fick så mycket plugg gjort. Vi gick en lång linpromenad och njöt av höstvädret till fullo. Det blev som för det mesta mycket fokus på följsamhet och belöningszon. Även inkallningen avsattes det tid för. Det märks att Troja på något sätt förstått det här med belöningszonen, för hon söker gärna och ofta upp den och kastar ett öga upp mot mig. Det är roligt att se hur hon kan gå och koppla av vid min sida för att senare strosa iväg på egen hand (med vissa restriktioner såklart).

Kommentarer


Kommentera inlägget här: